داستان سریال خانه امن

سریال خانه امن به کارگردانی احمد معظمی و تهیه کنندگی ابوالفضل صفری از دهم آبان‌ماه روی آنتن شبکه یک رفت. همان طور که انتظار می‌رفت این اثر با توجه به مضمون حساس و موضوع به‌روز و البته سابقه  کاری سازندگانش، به یکی از مجموعه‌های خبرساز تلویزیون در پاییز ۹۹ تبدیل شد.

سریال خانه امن و داستانی بر اساس پرونده‌های واقعی امنیتی

این مجموعه ۵۰ قسمتی‌ به نویسندگی حسین تراب ‌نژاد بر اساس پرونده‌های واقعی ساخته شد. سریال خانه امن پس از سارق روح و ترور خاموش، سومین همکاری مشترک ابوالفضل صفری در مقام تهیه‌کننده، احمد معظمی کارگردان و مرتضی اصفهانی طراح و مشاور پروژه با موضوعات هیجان‌انگیز امنیتی محسوب می‌شد.

ابوالفضل صفری و احمد معظمی به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان، سال گذشته و پیش از کلیدزدن سریال خانه امن، مجموعه تلویزیونی ترور خاموش روی آنتن شبکه اول سیما داشتند. سریالی که شهریورماه سال ۱۳۹۸ پخش خود را آغاز کرد و تابستان امسال نیز از شبکه آی‌فیلم بازپخش شد.

سریال ترور خاموش به مبارزه با تولید و توزیع مواد مخدر در سطح کلان و پیامدهای منفی این معضل خانمان‌سوز در قالب یک درام خانوادگی و پلیسی می‌پرداخت. در کنار این موضوع، آسیب‌های اجتماعی مرتبط با مواد مخدر و در صدر آن فروپاشی نهاد خانواده نیز در این سریال به تصویر کشیده شد که موردتوجه مخاطبان نیز قرار گرفت.

از سوی دیگر مباحث کلانی نظیر پولشویی، نارکو-تروریسم (تروریسم مواد مخدر)، تجارت بین‌المللی مواد مخدر، فعالیت زیرزمینی آزمایشگاه های تولید مواد مخدر صنعتی و... نیز در این سریال در قالب داستانی جذاب روایت شد.

پیشنهاد ما به شما: نقد و بررسی فیلم سینمایی چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می دهد

پایان‌بندی سریال خانه امن و توقعی که برآورده نشد

سریال خانه امن داستان واقعی

با این حال به نظر می‌رسد پایان‌بندی سریال خانه امن با توجه به روند داستانش، آن قوام و جذابیت لازم و موردانتظار را نداشت.

از ابتدای سریال، مأموران امنیتی به صورت تدریجی و گام‌به‌گام از فعالیت‌‌های ظاهراً قانونی یک مجموعه اقتصادی از یک سو و اقدامات تروریستی داعش در مرزهای غربی از سوی دیگر، به یک تشکیلات مخوف تروریستی رسیدند؛ تشکیلاتی که با دو بال امنیتی و اقتصادی و مبتنی بر یک شبکه پیچیده، به دنبال انجام عملیات تروریستی و براندازانه در خاک ایران بودند.

هرچه داستان سریال خانه امن جلو می‌رفت، گستردگی و پیچیدگی این تشکیلات بیشتر می‌شد. در مراحل بعدی با ورود متغیرهایی همچون سازمان منافقین و سازمان اطلاعاتی عربستان و سپس اسرائیل مشخص شد که این شبکه دارای وجوه دولتی و بین المللی است.

به این ترتیب، رسیدن به سر اژدهای آدم‌خوار ترور و تکفیر، هسته اصلی سریال را تشکیل داد. هدفی که نیروهای امنیتی به مدیریت کمال (حمیدرضا پگاه) با انجام چند عملیات پیچیده و خطرناک و مأموریت‌های مختلف به نقاط مختلف دنیا به آن رسیدند.

از سوی دیگر هر کدام از شخصیت‌های مرتبط در سریال خانه امن با این تشکیلات نیز دارای ویژگی‌ها و توانایی‌هایی بودند که به این منازعه و مقابله رنگ هیجان و باورپذیر می‌داد. «ثمین هدایت» که به عنوان مدیر یک مجموعه بازرگانی و تجاری جاده‌صاف‌کن فعالیت تروریست‌ها بود تا «داود» به عنوان حلقه واسطه «ثمین هدایت» و عوامل خارجی، «ابوعامر» سرکرده تروریست‌های داعش، «ناصر» عضو بریده از سازمان منافقین و.. همه چهره‌هایی بودند که تکه‌های این پازل پیچیده را تکمیل می‌کردند.

شناسایی، دستگیری و بازجویی از این چهره‌ها در نهایت به زعم سازندگان سریال برای رسیدن به سر اژدهای تروریسم دولتی بود. در این میان به ریتم کند سریال و کشدارشدن آن نیز مورد انتقاد بود، چراکه به نظر می‌رسید بخش عمده‌ای از زمان سریال به حلقه‌های زیرین زنجیره تروریسم و تکفیر اختصاص داده شده است.

سریال خانه امن

اما آنچه در قسمت‌های پایانی سریال خانه امن و به ویژه قسمت آخر رخ داد، تناسب چندانی با ماجراهای قسمت‌های پیشین و مقدمه‌چینی طولانی آن نداشت. در حالی‌که دستگیری شخصیت «عاموس» به عنوان سرسلسله این شبکه پیچیده (لااقل در فصل اول) هدف اصلی نیروهای امنیتی بود، چگونگی عملیات دستگیری او چندان جذاب و دلچسب از آب در نیامد.

بیننده سریال خانه امن هیجان، فراز و فرود و یا گره‌گشایی خاصی را در این ماجرا احساس نکرد؛ به نظر می‌رسید برخلاف دیالوگ‌های مأموران امنیتی هنگام طراحی عملیات، دستگیری یا نابودی یک مهره اطلاعاتی اسرائیل در قلب «ریاض» آن هم با حفاظت چندلایه مأموران سعودی و اسرائیلی کار چندان سختی هم نیست.

از ساخته های جدید احمد معظمی کارگردان سریال خانه امن سریال سرجوخه است که مجموعه ای با موضوع امنیتی- اجتماعی است که گروه سازنده سریال خانه امن سراغ آن رفته است. این سریال فضایی متفاوت دارد، بازیگران جدید را معرفی می کند و بسیار تماشایی است. شما میتوانید برای مشاهده و دانلود سریال سرجوخه به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://www.plaza.ir/mag/140008/379311/sarjoukhe-series-download/

سخن آخر

سریال خانه امن را می‌توان یکی از جدیدترین سریال های راهبردی سیما که موضوع مهم امنیت منطقه‌ای و خطر تروریست‌های تکفیری و چگونگی عضوگیری و فعالیت آنها را موردتوجه قرار دادت. از سوی دیگر پیوند این جریان‌ها با منابع مالی در خارج از کشور و تروریسم دولتی نیز از دیگر محورهایی بود  که در این مجموعه تلویزیونی به زبان درام و تصویر بیان  شد و امید است در فصل دوم با ظرافت  و دقت بیشتر بیان شود.

برای بررسی و مطالعه بیشتر درباره فیلم های روز دنیا از صفحه نخست وبلاگ وان مووی دیدن نمایید.