فیلم گودزیلا در برابر کونگ

یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های 2021 برای بسیاری فیلم گودزیلا در برابر کونگ به کارگردانی «آدام وینگارد» بود. این اثر چهارمین فیلم از جهان سینمایی هیولاهای (MonsterVerse) شرکت Legendary Pictures است. فیلم godzilla vs kong در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۱ پخش شد تا انتظار مخاطبان برای دیدن مبارزه یک میمون غول پیکر با یک مارمولک هسته‌ای به پایان برسد. این فیلم یکی از بدترین فیلم‌نامه‌های ممکن را دارد و نمی‌تواند از بعد داستان‌سرایی به‌جایی برسد و صرفا می‌خواهد با نشان دادن چند صحنه اکشن بیننده‌ها را جذب کند. در حقیقت این همان شهربازی‌ای است که اسکورسیزی از آن صحبت می‌کرد. در ادامه با بررسی فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ ۲۰۲۰ و مختصری از داستان فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ با ما همراه باشید.

تاریخچه‌ی گودزیلا در برابر کونگ!

بد نیست یاد آوری کنیم که تاکنون ۳۶ فیلم با محوریت گودزیلا و ۱۲ فیلم با محوریت کینگ کونگ ساخته شده است. فرنچایز گودزیلا از سال ۲۰۱۴ با آمریکایی شدن، دست‌خوش تغییرات زیادی شد. البته نسخه منتشر شده در سال ۲۰۱۴ به کارگردانی «گرت ادواردز» و نقش‌آفرینی «برایان کرانستون» به‌دلیل حضور بسیار کوتاه خود هیولا مورد انتقاد بسیاری از طرفداران قرار گرفت. فیلم Godzilla: King of the Monsters به کارگردانی «مایکل دووگرتی» در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و باز هم نتوانست انتظارات را برآورده کند.

از سوی دیگر آخرین فیلم با محوریت کونگ، Kong: Skull Island بود که در سال ۲۰۱۷ به کارگردانی «جردن ووگت-رابرتز» منتشر شد و در باکس آفیس عملکرد بسیار خوبی داشت. این روزها سینما پر شده از کراس‌اورهای مختلف و به‌نظر می‌رسد شرکت‌های ساخت فیلم توانسته‌اند از این کانسپت درآمد خوبی کسب کنند. حالا نوبت درهم آمیخته شدن دو فیلم دیگر در گودزیلا علیه کونگ هستیم که ما را به تماشای نبرد این دو هیولا می‌برد. از جمله بازیگران فیلم گودزیلا در برابر کونگ می‌توان به «الکساندر اسکاشگورد»، «میلی بابی براون»، «ربکا هال»، «برایان تایری هنری» و «شون اوگوری» اشاره کرد.

مخاطبان مدت زیاد منتظر این فیلم بودند و با انتشار این فیلم بالاخره چشم‌شان به جمال کونگ و گودزیلا روشن شد.این فیلم یکی از بهترین فیلم های 2021 از نگاه تماشاگران می باشد. معمولا فیلم‌هایی از این دست اهمیت زیادی به داستان نمی‌دهند و صرفا می‌خواهند برای چند ساعت بینندگان را سرگرم کنند. باید گفت که فیلم گودزیلا علیه کونگ توانسته تا حدی به این مهم دست یابد. اما اگر بخواهیم با دقت به این اثر نگاه کنیم، باید بگویم که چیز مهمی برای دیدن وجود ندارد. این فیلم از نظر بصری واقعا چشم‌نواز است و جلوه‌های ویژه بسیار خوب کار شده‌ است. موسیقی فیلم گودزیلا در برابر کونگ هم در لحظات مبارزه به هیجان فیلم اضافه می‌کند و یکی از نکات مثبت اثر محسوب می‌شود. می‌توانم بگویم تنها نکات مثبت فیلم همین موارد بودند و دیگر نمی‌توان نکته مثبتی از آن پیدا کرد.

بزرگترین مشکل فیلم گودزیلا علیه کونگ فیلم‌نامه‌ی آن است. به‌نظر می‌رسد فیلم‌نامه‌‌نویسان این اثر مانند دانش‌آموز شب امتحانی، شب پیش از فیلم‌برداری و شروع روند ساخت پروژه شروع به نوشتن فیلم‌نامه کرده‌اند و فقط چند ساعت برای آن زمان گذاشته‌اند. فیلم Godzilla vs Kong از نظر روایی به‌قدری پوچ و مضحک است که می‌توان گفت از این نظر به مخاطب خود توهین می‌کند. سازندگان حتی این زحمت را به خود نداده‌اند که حفره‌های فیلم‌نامه را اصلاح کنند یا حداقل داستان را منطقی جلوه دهند.

در کل بخش روایی این فیلم فقط یک نخ نازک است که بخش‌های مختلف را برای رسیدن به سکانس‌های نبرد متصل می‌کند. بازیگران هم در فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ ۲۰۲۰ بسیار ضعیف کار کرده‌اند. یکی از مصنوعی‌ترین اکت‌های ممکن را میلی بابی براون در گودزیلا علیه کینگ کونگ ۲۰۲۰ به نمایش می‌گذارد. شخصیت پردازی هم به‌قدری ضعیف است که شخصیت‌های اصلی داستان با سیاهی لشکری که زیر دست و پای کینگ و گودزیلا له می‌شوند، فرق زیادی ندارند. ما شخصیت‌های داستان را نه تا آخر می‌شناسیم و نه مرگ و زندگی‌شان برای‌مان اهمیت پیدا می‌کند.

داستان فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ ۲۰۲۰

فیلم گودزیلا در برابر کینگ کونگ

اسپویل: ادامه مطلب بررسی فیلم godzilla vs kong داستان گودزیلا در برابر کونگ را لو می‌دهد. اگر به هر نحوی نمی‌خواهید تا داستان فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ برای‌تان افشا شود از مطالعه ادامه این نقد بپرهیزید.

فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ ۲۰۲۰ از جایی شروع می‌شود که ما کونگ را می‌بینیم که در محیطی قرنطینه شده است. در اینجاست که می‌فهمیم سازندگان تصمیم گرفته‌اند به‌جای معشوقه‌های همیشگی کونگ، از یک دختر بچه برای ایجاد پل ارتباطی انسان‌ها و میمون عظیم‌الجثه داستان استفاده کنند. در ادامه با یک موشن گرافیک متوجه می‌شویم که گودزیلا و کونگ به این راحتی‌ها هم به فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ ۲۰۲۰ راه نیافته‌اند و هر یک مانند مسابقات بازی مورتال کومبت، رقبای خود را از پیش رو برداشته‌اند تا به مرحله نهایی در این اثر راه یابند.

یکی از شخصیت‌های فیلم godzilla vs kong فردی است به‌نام «برنی هایس» با بازی برایان تایری هنری که یک پادکست تئوری توطعه را اجرا می‌کند. او که عقیده دارد سازمان «اپکس» درحال انجام یک عملیات محرمانه است، به‌صورت مخفیانه سعی می‌کند که اطلاعات سری آن‌ها را استخراج کند. در همین اثنا گودزیلا که خطری را احساس می‌کند به شهر هجوم می‌آورد. همین کار بهانه‌ای به دست سازمان اپکس می‌دهد تا از این اتفاق چماقی ساخته و بر سر مارمولک مهربان ما بکوبد.

رئیس سازمان اپکس به‌همراه یکی از کارمندان عالی رتبه خود به‌سراغ فردی به‌نام «دکتر لیند» با بازی الکساندر اسکاشگورد می‌روند تا به آن‌ها برای رسیدن به «جهان خالی» جهت دستیابی به انرژی نامحدود کمک کند. آن‌ها در این راه مجبور می‌شوند از کونگ کمک بگیرند چون عقیده دارند جهان خالی خانه‌ی اجداد کونگ بوده است. بالاخره هرجور شده باید میمون را از قرنطینه خارج کرد که بتواند با گودزیلا دست و پنجه نرم کند، مگر نه؟

در ادامه آن‌ها کونگ را از راه آبی به سمت محل مورد نظر انتقال می‌دهد. در واقع اگر قرار بود این انتقال به همین سادگی‌ها باشد که اصلا در فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ روند انتقال نشان داده نمیشد؛ پس قرار است در این بین اتفاقی بیفتد. همانطور که به راحتی می‌توان حدس زد گودزیلا متوجه کونگ می‌شود و به او حمله می‌کند. در هیچ جای فیلم گودزیلا در برابر کونگ به علت این تقابل اشاره‌ای نمی‌شود. فقط در چند لحظه شاهد دیالوگی بین کاراکترها (اگر بتوان اسم‌شان را کاراکتر گذاشت) هستیم که به نبردی باستانی بین اجداد این دو تایتان اشاره دارد و گفته می‌شود که تنها یک تایتان می‌تواند در راس هرم بماند که البته پایان فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ ۲۰۲۰ چیز دیگری می‌گوید.

اما باز هم دلیل این کینه‌جویی و عقده‌گشایی مشخص نمی‌شود. در این بین سوال دیگری پیش می‌آید و آن هم این است که که اگر گودزیلا طرف خوب داستان است پس چرا بدون دلیل قانع کننده‌ای چند خلبان و خدمه را به کشتن می‌دهد و آسیب‌های زیادی به ساخته‌های دست بشر وارد می‌کند؟ از این موارد که بگذریم باید گفت که صحنه‌های مبارزه سرگرم کننده و تا حدی جذاب هستند. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که داستان فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ بیشتر سعی می‌کند همدردی ما را با کونگ برانگیزد. پس نبرد اول در خانه‌ی حریف یعنی اقیانوس صورت می‌گیرد که گودزیلا تسلط بیشتری بر اوضاع دارد. او در این سکانس می‌تواند کونگ را مغلوب کند و دور رفت را با پیروزی پشت سر بگذارد.

البته کونگ خودش را به مردن می‌زند و به‌دستور کاپیتان کشتی تمامی برق کشتی‌ها قطع می‌شود تا خدمه هم همان کار را تکرار کنند تا گودزیلا بی‌خیال ادامه نبرد شود. سوال دیگر این است که مارمولکی که می‌تواند خطر را از آن سمت دنیا تشخیص دهد چطور اینقدر کند ذهن است که فریب چنین حقه‌ای را می‌خورد؟! او برای اطمینان از پیروزی خود می‌توانست با آن نفس رادیواکتیوی خود کونگ را هدف قرار دهد و کار را یکسره کند؛ اگر چنین اتفاقی می‌افتاد فیلم godzilla vs kong در کمتر از دقیقه ۵۰ به پایان می‌رسید و در زمان مخاطبان نیز صرفه‌جویی می‌شد.

در سمت دیگر فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ ۲۰۲۰ گوینده پادکست با دو نوجوان دیگر همراه می‌شود تا دزدکی وارد سازمان ایپکس شوند تا از کار آن‌ها سر در بیاورند. عجیب است که چنین سازمانی با این عظمت آنقدر سیستم امنیتی ضعیفی دارد. خلاصه آن‌ها وارد آن مکان می‌شوند و به کمک کارگردان به هنگ کنگ می‌روند تا ما دوربین را در آن جا داشته باشیم که از وقایع درون سازمانی اپکس هم مطلع شویم.

برمی‌گردیم به مسیر میمون. تیم انتقال پس از صدمه زیاد و از دست رفتن جان بسیاری از خدمه تصمیم می‌گیرند که کونگ را هوایی به محل پایگاه ورود به زمین خالی ببرند. جالب است که اگر دقت کنید می‌بینید که طناب بافته شده برای انتقال کونگ در هنگام انتقال و پیش از فرود بسیار بزرگتر از موقعی است که روی زمین قرار دارد. اگر از این نکاتی که ممکن است در بسیاری از فیلم‌ها وجود داشته باشد بگذریم، می‌رسیم به مذاکرات میمون بزرگ با دختر کوچک. بالاخره کونگ راضی می‌شود که به زمین خالی برود و اعضای گروه هم او را همراهی می‌کنند.

فیلم سینمایی گودزیلا در برابر کونگ

اینجاست که ما سفری ژول‌ورن‌وار به مرکز زمین داریم و به مانند «سید» و دیگر دوستان‌مان در انیمیشن «عصر یخبندان: ظهور دایناسورها» به محلی می‌رسیم که انواع موجودات عجیب و دایناسورها در آن وجود دارند. در بخش مبارزه اول کونگ و گودزیلا دیدیم که مارمولک داستان فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ به دلیل داشتن قدرت رادیواکتیوی خود می‌تواند به‌سادگی کونگ را از بین ببرد. چاره چیست؟ بله، تیم سازنده یک تبر که بیشتر به چکش ثور شباهت دارد را در اتاق کونگ قرار داده‌اند. در همین حین هم گودزیلا به‌دلیل احساس خطر که ما می‌دانیم به‌خاطر وجود مکاگودزیلا است، به هونگ کونگ حمله می‌کند. مارمولک در آن جا متوجه استخراج انرژی می‌شود و سوراخی را با نفس رادیواکتیوی‌اش ایجاد می‌کند تا کینگ کونگ به کمک آن به هونگ کونگ برود و دیگر نیازی به مسیر طولانی بازگشت نباشد.

حالا شاهد دور برگشت مسابقه داستان فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ هستیم. در این مسابقه کونگ برای انتقام از شکست مبارزه اول، از تبر خود کمک می‌گیرد و کریتوس‌وار به سمت گودزیلا می‌رود. کونگ تا حدی می‌تواند شکست اول خود را جبران کند اما دیری نمی‌پاید که گودزیلا پشت او را به خاک می‌مالد. البته گودزیلا از جان میمون می‌گذرد تا در سکانس پایانی فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ ۲۰۲۰ کنار او باشد. در صحنه‌ای از این نبرد می‌بینیم که مارمولک با نفس رادیواکتیوی خود به کونگ آسیب می‌رساند. در آن هنگام می‌فهمیم که پوست کونگ از پوسته‌ی زمین نیز کلفت‌تر است چون آسیب زیادی نمی‌بیند. بعد از این که گودزیلا این آسیب را به میمون ما وارد می‌کند، دوربین به نحوی او را نشان می‌دهد که گویی لبخندی از سر پیروزی می‌زند. اینجا بود که من واقعا از دیدن فیلم godzilla vs kong خجالت‌زده شدم. واقعا نیازی نبود که به این موجودات صفات انسانی اضافه کنند.

بالاخره مکاگودزیلا که در حقیقت ناخودآگاه گیدورا است وارد معرکه شده و با گودزیلای اصلی دست به یقه می‌شود. دکتر هم از وسیله نقلیه‌ای که در اختیار دارد به‌عنوان یک دستگاه AED استفاده می‌کند تا عملیات احیای قلبی-ریوی کونگ را با موفقیت پشت سر بگذارد. کونگ هم با گودزیلا تیم می‌شود تا ربات داستان را نابود کنند. جا دارد اشاره کنیم که کاگردان سعی کرده که در چند بخش از فیلم گودزیلا علیه کونگ از دیالوگ‌های طنز استفاده کند که نه‌تنها خوب نیستند بلکه بسیار مسخره و آزار دهنده‌اند. در پایان هم متوجه می‌شویم که کل فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ ۲۰۲۰ سر کار بوده‌ایم و به‌جای این دو تایتان، یک نوجوان که تنها یک دوره HTML را پاس کرده است با ریختن نوشیدنی روی کامپیوتر، مکاگودزیلا را نابود می‌کند. شایان ذکر است که مبارزات هونگ کونگ بسیار سرگرم کننده بود. در پایان مکاگودزیلا به دریا بازمی‌گردد، کونگ به‌صورت مسالمت‌آمیز به محیطی می‌رود که انسان‌ها او را زیر نظر بگیرند و همه‌چیز به خوبی و خوشی به پایان می‌رسد.

جمع‌بندی گودزیلا علیه کینگ کونگ

در این مطلب سعی شد که تا اندازه‌ای به جزئیات پرداخته شود، البته می‌شد فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ ۲۰۲۰ را ریز بینانه‌تر هم بررسی کرد اما دیگر در حوصله مطلب بررسی فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ ۲۰۲۰ نمی‌گنجید. فیلم گودزیلا در برابر کونگ یک اثر فاجعه از نظر روایت داستان است و اگر بخواهید آن را کمی با دقت تماشا کنید، واقعا آزاردهنده می‌شود. فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ ۲۰۲۰ به‌معنای واقعی کلمه یک فیلم پاپکورنی است که می‌توانید با دوستان‌تان ببینید و تنها با مشت و لگدهای دو تایتان عظیم‌الجثه سرگرم شوید و توجهی به داستان آن نکنید. فیلم گودزیلا علیه کونگ و امثالهم فقط به‌خاطر درآمدزایی تولید می‌شوند و هیچگونه ارزش هنری ندارند. فرنچایز گودزیلا علیه کینگ کونگ و هر یک از این دو هیولا به یک ماشین چاپ پول برای سازندگان‌شان تبدیل شده‌اند و احتمالا هر دو سال یکبار فیلم‌هایی با محوریت آن‌ها را در دنیای سینما می‌بینیم.

امیدواریم از مطالعه نقد و بررسی فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ ۲۰۲۰  لذت برده باشید. آیا فیلم گودزیلا در برابر کونگ را تماشا کرده‌اید؟ نظر شما در مورد فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ ۲۰۲۰ چیست؟ نظر خود را در قسمت کامنت‌ها با دیگران در میان بگذارید.

برای مشاهده مطالب بیشتر می توانید از صفحه اول سایت وان مووی دیدن کنید.