فیلم 12 میمون

فیلم 12 میمون (Twelve Monkeys) فیلمی در ژانر علمی تخیلی به کارگردانی تری گیلیام است. فیلم Twelve Monkeys محصول استودیو یونیورسال است که در سال 1995 اکران شد. در این فیلم بازیگران سرشناسی مانند بروس ویلیس، برد پیت و مادلین استو به ایفای نقش پرداختند. در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی کامل از فیلم د‌وازد‌ه میمون به همراه نقد آن به شما ارایه دهیم.

خلاصه داستان فیلم دوازده میمون

داستان فیلم 12 میمون درباره انتشار یک ویروس کشنده در نقاط مختلف جهان در سال 1996 میلادی است. این ویروس منجر به یک فاجعه انسانی و مرگ 5 میلیارد نفر از ساکنین زمین می‌شود. در نتیجه این حادثه، یک درصد باقیمانده از جمعیت زمین مجبورند برای ادامه حیات به اعماق زمین رفته و تمدنی را در آنجا شکل دهند. و به این ترتیب سطح زمین به زیستگاهی برای حیوانات تبدیل می‌شود. این گروه از انسان‌ها در تلاش هستند تا راهی برای بازگشت به سطح زمین پیدا کنند. به همین دلیل گاهی اوقات داوطلبانی را به سطح زمین می‌فرستند تا از وضعیت رشد و تکثیر ویروس مرگبار مطلع شوند.

اما خط اصلی داستان فیلم Twelve Monkeys از زمانی آغاز می‌شود که در سال 2035 گروهی از زندانیان داوطلب با ماشین زمان به گذشته فرستاده می‌شوند تا درباره نوع غیر جهش‌یافته ویروس‌ها و گروه منتشر کننده ویروس تحقیق کنند. در این گروه یک زندانی به نام جیمز کول (با بازی بروس ویلیس) نیز حضور دارد که نقش اصلی فیلم است. جیمز کول قرار است به سال 1996 میلادی فرستاده شود تا درباره گروه 12 میمون تحقیق کند. گروهی که احتمال می‌رود مسئول انتشار ویروس مرگبار باشد. اما او به اشتباه به سال 1990 میلادی و یک بیمارستان روانی می‌رود. کول در این بیمارستان با یک بیماری روانی به نام جفری گوینز (با بازی برد پیت) و روانپزشکی به نام دکتر کاترین ریلی (مادلین استو) مواجه می‌شود .

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین سریال های کره ای

بازیگران فیلم Twelve Monkeys عبارتند از:

فیلم Twelve Monkeys

  • بروس ویلیس (Bruce Willis) در نقش جیمز کول (James Cole)
  • برد پیت (Brad Pitt) در نقش جفری گوینز (Jeffrey Goines)
  • مادلین استو (Madeleine Stowe) در نقش کاترین رایلی (Kathryn Railly)
  • فرانک گورشین (Frank Gorshin) در نقش دکتر فلچر (Dr. Fletcher)
  • دیوید مورس (David Morse) در نقش دکتر پیترز (Dr. Peters)
  • کریستوفر پلامر (Christopher Plummer) در نقش دکتر گوینز (Dr. Goines)
  • جان سدا (Jon Seda) در نقش خوزه (Jose)
  • کریستوفر ملونی (Christopher Meloni) در نقش ستوان هالپرین (Lt. Halperin)

بروس ویلیس بازیگر اصلی فیلم دوازده میمون است. البته از بازی درخشان برد پیت در نقش جفری گوینز نیز نباید به راحتی عبور کرد. پیت برای بازی در این نقش مورد تحسین بسیاری از منتقدان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم سینمایی آنچارتد Uncharted

نقد فیلم 12 میمون

فیلم دوازده میمون فیلمی درباره سفر به زمان با موضوعی آخرالزمانی است که توسط تری گیلیام کارگردان مشهور ژانر علمی تخیلی روی پرده سینما رفت. به طور کلی موضوع سفر به زمان سبب می‌شود تا فیلم ساختاری نسبتا پیچیده داشته باشد و پرسش‌های زیادی در طول فیلم برای بیننده ایجاد شود. به طور مثال بیننده از خود می‌پرسد که چطور فردی به 40 سال قبل بر می‌گردد و چطور ممکن است که این فرد با خودش در 40 سال قبل ملاقات کند؟! با این وجود گیلیام به خوبی از این ابهام استفاده کرده و با ترکیب کردن آن با ته‌مایه‌های فلسفی، فیلمی موفق ساخته است. فیلم 12 میمون نه تنها مورد استقبال بینندگان قرار گرفت، از سوی منتقدین سینما نیز نقد‌های مثبت زیادی دریافت کرد.

یکی از نکات قوت فیلم 12 میمون نقش آفرینی بروس ویلیس است. شخصی که عادت داشتیم او را در قالب فردی شکست ناپذیر مشابه کاراکترش در فیلم جان سخت ببینیم. اما گیلیام در این فیلم از ویلیس شخصیت نسبتا متفاوت خلق کرده است که یک قهرمان همه فن حریف نیست! البته این موضوع می‌توانست با استقبال منفی مخاطبان مواجه شود، زیرا آنها تصویر دیگری از نقش‌های ویلیس داشتند. با این وجود گیلیام شخصیت جیمز کول را به خوبی سیقل داده است و نه تنها این مشکل را برطرف کرده، بلکه آن را به نقطه قوت فیلم تبدیل کرده است. در کنار بازی خوب بروس ویلیس، نباید از هنرنمایی برد پیت در نقش یک بیماری روانی نیز بگذریم. برد پیت در آن سال‌ها در ابتدای مسیر درخشان هنری‌اش قرار داشت و با عملکردی تحسین برانگیز در نقش جفری گوینز توانست نخستین جایزه گلدن گلوب خود را کسب کند.

فیلم 12 میمون با توجه به سایت متاکریتیک به صورت میانگین امتیاز 74 از 100 را از منتقدان دریافت کرده­است. به نظر می‌رسد این فیلم با استقبال مناسب از سوی منتقدین مواجه شده است.

جوایز فیلم دوازده میمون از جشنواره های مختلف

فیلم دوازده میمون

فیلم 12 میمون یکی از آثار مشهور و محبوب درباره سفر در زمان است که طرفداران زیادی در بین دوستداران سینمای کلاسیک دارد. فیلم د‌وازد‌ه میمون با امتیاز 8 از کاربران سایت imdb یکی از فیلم‌های محبوب تاریخ سینما محسوب می‌شود. این فیلم از نظر بسیاری از مخاطبان سینما در بین 5 فیلم برتر برد پیت جای می‌گیرد. از طرفی این فیلم از نگاه منتقدان نیز تا حدودی موفق عمل کرده است به طوری که نمره این فیلم در سایت متاکریتیک برابر 74 و در سایت معتبر راتن تومیتوز 90 است. این فیلم در مراسم اسکار سال 1996 میلادی برای اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (برد پیت) و اسکار بهترین طراحی لباس نامزد شد اما در نهایت هیچ جایزه اسکاری کسب نکرد. در کنار این عناوین، فیلم د‌وازد‌ه میمون توانست 10 جایزه از جشنواره‌های دیگر کسب کند که مهمترین آن جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (برد پیت) بود. همچنین این فیلم برای 22 جایزه‌ی دیگر نیز نامزد بود.

معرفی بازیگران و عوامل فیلم سینمایی نمور

سخن پایانی درباره فیلم 12 میمون

در این مطلب تلاش کردیم تا یک معرفی کامل از فیلم 12 میمون داشته باشیم. در پایان دوست داریم تا نظر شما را درباره فیلم 12 میمون بپرسیم. آیا تا به حال فیلم Twelve Monkeys را مشاهده کرده‌اید؟ در صورت دیدن، آیا از این فیلم لذت بردید؟ نظر شما درباره پایان فیلم 12 میمون چیست؟ نقش‌آفرینی کدام بازیگر را در این فیلم دوست دارید؟ می‌توانید دیدگاه و نقد خود درباره فیلم 12 میمون را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.